بخارای من ایل من

کوچی انصاری

جی پی اس در ایران
ساعت ۸:٢٢ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٠ شهریور ۱۳۸٧  

بی شک و تردید با پیشرفت علم وبه کار گیری تکنولوژی جدید

هیچ کس منکر استفاده از وسایل و امکانات روزمره از قبیل کمبیوتر موبایل ووو

وامکانات مدرن امروزی نیست همه ما به نوعی جهت پیشبرد اهداف خود ویا رساندن پیام خود به

مخاطبانمان نیازمند استفاده از این ابزار هستیم

مبحث امروز من در باره همین جی پی اس و چگونگی آشنایی من با این دستگاه وکار برد آن در سفر وحضر است

همانگونه که بعضی از دوستان مطلع هستند ابتدا هدف من در این خصوص

فقط به خاطر شکار و موقیعت یابی خودم در شکارگاههای کشور عزیزمان ایران بود ولی به قول حافظ

که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها

برای اولین بار که به شرکت گارمین در خارج رفتم وقصد خرید جی پی اس را داشتم

بعد از اینکه دستگاه را خردیدم متوجه شدم که نقشه جی پی اس کشور ما ایران

به خاطر تحریمها وبسیاری از مسایل دیگر بسیار قدیمی است

وتقریبا به 37 سال قبل بر میگردد با فروشنده شرکت که صحبت کردم

به نحوی جواب مرا داد که انگار کشور ما یک کشور عقب افتاده مانند کشور....است

راستش خونم به جوش آمد خواستم جی پی اس را برگردانم ولی فروشنده گفت جنس

فروخته شده...

به هر حال با خودم فکر کردم حال من فعلا به نقشه نیاز ندارم وقرار است با دوستان شکارچی

تبادل لوکشن کنیم وبه این سودا جی پی اس را برداشتم واز شرکت بیرون آمدم

اولین استفاده جی پی اس که کردم یادم هست

در هواپیما جمهوری اسلامی ایران بود از خلبان اجازه گرفتم وبا کمک خلبان مشورت کردم

ایشان گفتند اشکالی ندارد فقط اجازه بده تا هواپیما بلند شود بعد روشن کنید

من با بیقراری مانند برادران ویلوررایت انگار میخواستم اولین پروازم را امتحان کنم

بالاخره جی پی اس ما روشن شد ارتفاع وسرعت اولین چیزی بود که توجه مرا جلب کرد

فوری به کمک خلبان گفتم ایشان هم یک نگاهی کرد و تبسمی همافرانه زد

بعد موقیعت و ساعت ورود ما به فرودگاه مورد نظر را بررسی کردم

اکثر مسافرها گوش به حرفهای من بودند که لحظه به لحظه را گزارش میکردم

مهماندارهای هواپیما هم با یک لبخند ویژه فرشتگان آسمان از کنار من رد میشدند

شاید هم به اینکه بلند بلند گزارش میکردم میخندیدند ولی از اینکه همه مسافران ایرانی

بودند خلبان کمک خلبان ومهمانداران ایرانی بودند حال هوای خوبی داشتیم

راستش من سفرهای هوایی زیادی رفته بودم ولی اینبا ر خودم خلبان نما شده بودم

در یکی از مسیرهای هوایی هنگام فرود به خاطر وجود یک کوه هواپیما باید شیرجه میزد

که من حقیقتا هر بار میترسیدم ولی با این جی پی اس متوجه شدم که باید

ارتفاع راکم کنیم وبه طرف فرودگاه برویم باور کنید انگار من کابتان بودم

گفتم رسیدیم باید فرود بیاییم چند لحظه بعد هواپیما اعلام کرد کمربندهای ایمنی راببندید

از اینکه همه اوضاع پرواز را به خوبی زیر نظر داشتم یک شور حالی پیدا کردم

یکی از مسافران با شوخی گفت روی زمین هم اعلام کن تا هواپیما ترمزکند

اتفاقا همین را هم چک کردم از لحظه برخورد چرخ هواپیما به زمین

وسرعتش به سوی جایگاه با سرعتی برابر با 450کلیومتر حرکت میکرد

کم کم از سرعت کاسته شد وبالاخره به سلامتی ایستاد

اشک شوق در چشمانم حلقه زد و تبسم و تشکر مسافران که با هم همسفر بودیم بر این

شادی افزود انگار ریزعلی همان دهقان فداکار بودم البته به لطف خدا سفر ما خالی از خطر بود

ولی برای مسافران این همه اطلاعات از سرعت وارتفاع و موقیعت تازگی داشت

مراسم تشریفات گمرک هم تمام شد وپس از رو بوسی دوستان وبرادرم که به استقبال من

آمده بودند دوباره من مهندسی ام گل کرد ودستگاه را در اتومبیل روشن کردم

وپس از توضیحی مختصری در باره جی پی اس به کار خودم مشغول شدم

باورکنید طول سفر دستم را از روی داشبرد اتومبیل برنداشتم چون پایه جی پی اس را پاید نصب

میکردم ولی این کار وقت گیر بود و تصمیم گرفتم همانطور عادی دست بگیرم البته برای آنتن دهی مجبور

بودم از شیشه جلو اتومبیل دور نباشم و طول سفر را تراک برداری کنم...

خسته اتان نکنم برای تهیه نقشه به همه جا سر زدم به راه وترابری به راهداری حتی به اداره کل راه

وترابری تهران هم تلفن کردم خبری نشد که نشد

چندتایی ماشین پلیس هم نگاه داشتم واز افسران پلیس پرسیدم بعضی ها که اصلا نمیدانستند

فقط یکی اشان گفت یک چیزی جلو این مرسدس بنز بوده باز کردند شاید جی پی اس بوده (:

با چندتا مهندس نما هم هم گپ شدیم دیدم نه اینها هم به جی پی اس میگویند هکتارسنج (:

ناچار سراغ انترنت رفتیم حالا سرچ کن وفرداسرچ کن بالاخره چندجا شکسته وگریخته مقاله داده بودند

واما...

جویند یابنده است بالاخر با مهندس محبوب بنام آقای کاوه جمالی از تهران 

آشنا شدم ایشان تنها کسی بود که با شور وشوق این کار را دنبال میکرد

وبا هزینه خودش و تلاش شبانه روزی نقشه روتیبل شهرهای بزرگ تهران اصفهان ووو

را تهیه میکرد تازگی جدید ترین سیستم آنلاین نقشه ایران را دارند

و هر هفته بروز میشود

مهندس جمالی با قرار دادند  فروش آنلاین نقشه ایران در سایت و بروز رسانی یک سال مجانی

بالاخره رکورد نقشه سازی ایران را شکست و به نظر من وخیلی های دیگر که در کار جی پی اس

تجربیاتی داریم این بهترین وکاملترین نقشه است واز خصوصیات این مهندس جوان

این است که همیشه آنلاین سرویس میدهد و به سوالاتی که هر لحظه ممکن برای کاربران

پیش بیاید با حوصله جواب میدهند

اخیرا تعدادی لوکیشن از شهرهای و روستاهای گمنام جنوب (دهفیش-جلال آباد-چغان-لاغران-بلغان ووو...)را برای ایشان ایمیل کرده ام

که وی زحمتش را کشیده اند ودرنقشه جی پی اس قرارداده اند اگر شما نیز با جی پی اس سروکار دارید

میتوانید نقشه ایشان را با نقشه های موجود داخل ایران مقایسه کنید

که البته اصلا قابل مقایسه نیست و من هیج کجا به این تکمیلی ندیدم از دوستان

خواهشمندم با خرید نقشه وبا فرستادند بعضی از اطلاعات دقیق مثل

فروشگاها هتلها پمپ بنزینها داروخانه و پلیس راههای این نابغه نقشه برداری را یاری کنید

البته آقای مهندس جمالی در طی چند مقاله در وبلاگ وسایت خودشان

بیشترین نحوه آشنایی کاربران را با جی پی است وطرز استفاده تشریح فرموده اند که

مطالعه آن خالی از لطف نیست در ضمن اگر قصد خرید جی پی اس را دارید تلفنی یا انلاین

با ایشان مشورت کنید البته ایشان خودشان انواع جی پی اس و فیش فیندر و لوازم جانبی جی پی اس

را در فروشگاه دارند

در پایان پیشرفت روزافزون برای این آقا مهندس(جمالی) وهمه کسانی که جهت پیشرفت این کشور

عزیزمان تلاش میکنند از خداوند منان خواهانم

برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید با تشکر


کلمات کلیدی: جی پی اس در ایران